اول: جلب توجه
انسانها معمولاً در فضای مجازی عجیب و بدجنس میشوند. این پدیدۀ عجیب در نخستین روزهای شبکه همه را متعجب کرده بود و تا کنون هم تأثیری شگرف بر دنیایمان گذاشته است. بدجنسی به چیزی مانند نفت خام برای شرکتهای رسانۀ اجتماعی و دیگر امپراطوریهای جهتدهندۀ رفتار تبدیل شد، شرکتهایی که فوراً افسار اینترنت را به دست گرفتند، چون اینترنت به بازخوردهای رفتاری منفی دامن میزد.
چرا این بدجنسی اتفاق میافتد؟ بخواهم بهطور خلاصه بگویم، در دنیای مجازی، افراد عادی در فضایی دور هم جمع میشوند که پاداش اصلی (یا شاید تنها پاداشِ) موجودْ توجه است.
آنها وقتی دنبال چیزی جز توجه نباشند، به افرادی بیشعور تبدیل میشوند، چون بیشعورترین آدمها بیشترین توجه را به خود جلب میکنند. این گرایش ذاتی به بیشعوری به تمام بخشهای دیگر ماشین بامر رنگ و بو میدهد.
پ.ن: Bummer: معنای اصلی آن ناخوشایند و فاجعهآمیز است. اما با توجه به اینکه نویسنده این واژه را در جایجای مقاله با حرف بزرگ مینویسد و آن را بهعنوان یک اسم اختصاری مدنظر دارد، لذا در ترجمه هم در سایر موارد از خودِ واژۀ بامر استفاده شده است [مترجم].
جارن لانییر